Info / Kontakt

Torben Kaas - Presse info


Torben Kaas ( F. 1960 )

Mail: torbenkaas@torbenkaas.dk

Tlf.: 28998200

Web: torbenkaas.dk

Facebook- Torben Kaas - Kunst

Instagram- torben.kaas.art





Kaas rimer på Høst ?


Torben Kaas, en af Vest Sjællands mest særegne kunstnere, har igennem de seneste år for alvor har slået sit navn fast med sine motiver og strandhuse fra Bisserup. Lyset og de kraftige rustikke farver er blevet hans kendetegn.

Turkisblå og orangerøde nuancer går ofte igen, og der er altid et skær af mystik og eventyrlyst i hans kompositioner. Men hvor er det vi har set det før, denne poetiske og samtidig kompromisløse tilgang til landskabsmaleriet ?


Det er blandt andet hos den bornholmske maler Oluf Høst, som har samme sårbare, farverige råhed i sine billeder.

Høst malede sine billeder i naturen, midt i det scenarie han var i gang med at skildre, og gjorde dem færdig i sit værksted i Gudhjem. Kraftige komplementære farver, som blev påført lærredet i hurtige strøg, for derefter at blive skrabet af igen. Altid i flere lag, hvor hvert lag havde sin berettigelse. Eller i tynde fine luftige strøg hvor lærredet sommetider fik lov til at skinne igennem. Mørke billeder eller lyse billeder, og altid billeder med en indre skønhed, og et farvespil som man intuitivt blev draget af. Høst lagde aldrig skjul på den store betydning Cezanne havde haft for ham


Torben Kaas har tydeligvis kigget Høst over skulderen, og bruger stort set samme metode og samme farvepallet også tilpasset årstiderne :


”Mine billeder udspringer vel af en form for naturalisme skulle jeg mene. De bliver i hvert fald skabt udendørs og får tilført passende mængder vejr, vind. Og lyset. Lyset har altid en vigtig rolle, og er med til at løfte dem ind i en metafysisk virkelighed. Jeg holder umådelig meget af de gyldne jordfarver, der har denne autentiske tyngde, som skaber forbindelsen fra landskabet til lærredet. Og så er der farven blå, i alle dens afskygninger, som har en tydelig majestætisk, spirituel tråd i sig. Blå er altid til stede. I himlen og havet, eller i lyset en tidlig morgen eller i skumringstiden”.


Forbindelsen til den gamle mester er intakt.


Kaas, udtalt med bornholmsk accent, kan i øvrigt nemt komme til at lyde som noget der hører klippeøen til. Og det er ikke helt forkert. En kaas er, i Bornholmsk terminologi, et naturligt indhak i klippen, som kan bruges som et leje for mindre både. Navnet Kaas optræder flere steder på øen.


Cezanne havde sit ”Mont Sainte-Victoire” og Høst sit ”Bognemark”. Motiver som de malede igen og igen. Kaas har sine ”strandhuse” og motiver fra Bisserup som bliver skildret om og om igen.

Så det er ikke mærkeligt hvis Kaas i nogen henseende kommer til at rime på Høst.



Efteråret har altid været min foretrukne periode.


De våde fugtige farver gør stort indtryk på mig. Vinden har en bestemt tone. Det samme har himlen og regnen.


Visheden om at noget slutter, og noget andet er ved at begynde, kan mærkes over alt. Sommerens hektiske virvar er ovre, og harmoni og ro sænker sig.


Jeg går ved stranden. Omkring havnen. Eller langs Skoleengen hvor jeg laver skitser med blyant på papir. Eller tager fotos, og går hjem i værkstedet og arbejder videre med motiverne. Altid i mange lag, både med pensel og med spartel. Bisserup har en magi som er svær at komme uden om.


Jeg er vel abstrakt naturalist, hvis nogen spørger. Men generelt bryder jeg mig ikke om ismer og kunstretninger. Kunst skal komme fra hjertet, og stikke dybt. Når jeg maler mine billeder er det blevet et meget personligt anliggende. Jeg er ydmyg over for opgaven, og jeg venter med glæde på inspirationen.


Et maleri er længe under vejs. Heldigvis. Det er processen som har den virkelige kvalitet. Ceremonien. For når et maleri bliver skabt, er det en højtidelig seance, som kræver imødekommenhed og vilje til at modtage, og give. Selvom motivet er fundamentet, er det på ingen måde givet hvor det fører hen.


Et hus. En horisont. En mark eller strand eng, er i begyndelsen konkret og fotografisk. Men allerede efter de første penselstrøg får de karakter, som på sin vis er i billedet hele tiden. Der forbliver de, og lever under alle de efterfølgende lag. Selvom de knap nok kan skimtes. Alt tæller.


Jeg har igennem årene lært at lytte til billedet. Jeg tænker ikke så meget på resultatet undervejs. Jeg får at vide når det er færdigt. Hvis jeg selv prøver at presse billedet i en bestemt retning, går det som regel galt. Der er ingen smutveje eller hurtige løsninger.


Jeg arbejder helst med en palet af kraftige jordfarver. Gylden okker, orangegul, italiensk rød, brændt umbra, turkis grøn og kobolt blå. Duften af oliefarverne og terpentinen er med til at sætte processen i gang.


Den gamle ”naturpsalmist Oluf Høst” spøger dog hele tiden. Hans fokus på farvernes substans og stoflighed, er noget jeg vender tilbage til og husker.






 

Torben Kaas ( F. 1960 )

Mail: torbenkaas@torbenkaas.dk

Tlf.: 28998200

Web: torbenkaas.dk

Facebook- Torben Kaas - Kunst

Instagram- torben.kaas.art

 

 



Dreamscapes

Tiden er i opløsning

 

Dreamscapes er bølgende landskaber af farver, drømme og tanker, hvor jeg trækker linjer tilbage til ældgamle, klassiske kulturer, og prøver at virkeliggøre dem i en nutidig kontekst. Det er arketypiske situationer og temaer som også i dag er relevante.

 

Spiritualitet og åndelig tilgang til livet har til alle tider været væsentlige fundamenter, som var med til at give mening og perspektiv i menneskers hverdag. Man vidste at alle fysiske ting forandres for til sidst at nedbrydes. Kun sjælen er evig. Ritualer og ceremonier skabte samhørighed, tryghed og gav mening i en transcendent virkelighed. Det har vi, til en vis grad, glemt i dag.

 

Mine billeder har et okkult aspekt, i den betydning at noget er skjult. Ikke alt skal kunne ses med det blotte øje. Stemningen i billedet vil bære budskabet og skabe oplevelsen.

 

Jeg bruger tunge, stærke, gyldne farver i en kraftig struktur, i samspil med de figurer og skikkelser der opstår i processen. Jeg er meget bevidst om at lade billedet skabe sig selv

 

Målet med mine billeder er, at minde os om vores universelle ophav. Hvor vi, på trods at kulturelle og sociale omstændigheder, deler de samme menneskelige basale behov og ønsker om kærlighed, mening og tryghed i tilværelsen.

Torben Kaas

 

Video :

Dreamscapes

https://youtu.be/ZjIQRCSfiBg

 

Artbook - Torben Kaas - download eller se bogen her

https://torbenkaas.dk/




Bio :


Jeg malede mine første billeder i sommeren 1990, hvor jeg sammen med tre venner startede kunstgruppen KARLA i Næstved. Vi var alle arbejdsløse, og mødtes om formiddagen hvor vi studerede kunstbøger,afprøvede forskellige teknikker, malede og drak en masse kaffe på den lokale café.

De følgende tre år var der fuld fokus på maleriet, hvor jeg udstillede i diverse kunstforeninger, banker, og offentlige kontorerog restauranter. I 1991 tilbragte jeg tre måneder på en kunstskole i Holbæk, med koncentreret undervisning. Både i teknik, men også i kunsthistorie, hvor jeg bl.a. fulgte Pierre Beskow. Jeg fandt, i den periode stor inspiration hos de danske malere Oluf Høst, PerKirkeby.


I 1995 flyttede jeg til København og stiftede bekendtskab med KurtTrampedach gennem filmen ”Manden på Bjerget”, som skildrer hans kunstnerliv i Pyranæerne i Frankrig. Det blev starten på tre år med stærkt åndelige, abstrakte billeder, hvor jeg opdagede kraften af entuitive energier i meditative seancer.

Sidsti 90´erne flyttede jeg på landet og lagde maleriet lidt i baggrunden på bekostning af sangskrivning, musik og koncerter. De følgende år udgav jeg en del plader i forskellige genrer. Jeg udstillede dog stadig.


2018 blev maleriet igen det primære, og jeg malede en række billeder med motiver fra Bisserup. Billederne blev udstillet og solgt i gallerier rundt omkring i landet. Motiverne var naturalistiske og paletten bestod igen af kraftige og stærke jordfarver. Lyset var i centrum. Lyset som jeg så, og oplevede, på starndengen i Bisserup morgen og aften. Temaet var strandhuse, huse og gårde i, og omkring byen.


Billederne fik stor succes og gode anmeldelser, bl.a. fra Tom Jørgensen,kunstanmelder og redaktør på Danmarks førende kunsttidsskrift. De blev endvidere præsenteret i hans bog ”101 Kunstnere 2022/23”

Efterhåndenfik husene et mere og mere abstrakt præg, som kulminerede i efteråret 2022 med det nuværende spirituelle udtryk.

Tom Jørgensen, kunstanmelder på Jyllands Posten, redaktør af Danmarks førende kunsttidsskrift Kunstavisen skriver om Torben Kaas´ billedverden :


- Lyset synes næsten at komme indefra - 



Lyset

Man aner motivet: et eller flere små huse. Gamle huse, måske med stråtag. Antydningen af et landskab, bakker, klitter, en sø, og så ellers himlen foroven.

Det er dog ikke husene eller landskabet, der er Torben Kaas´ hovedmotiv. Det er lyset selv. Lyset, der indhyller alt i et slør af farve, udvisker konturerne og får hele billedet til at vibrere, som var det et fatamorgana i en ørken.



Intuitivt og ekspressivt maleri

Teknikken og optikken minder om impressionisternes med den vigtige forskel, at disse brugte små kommalignende penselstrøg, anvendte rene ublandede farver og fokuserede al deres energi på præcist at fange sollyset på det og det tidspunkt af døgnet og på den bestemte tid af året. Derfor føles deres malerier også realistiske. Som noget, der er set, observeret og gengivet på en så objektiv måde som muligt.

Sådan er det ikke med Torben Kaas´ malerier. Han arbejder med brede penselstrøg, voldsommere kontraster mellem lys og skygge og med ridser og hakker i malingen efterladende en grovere tekstur enkelte steder. Resultatet er et mere dramatisk, intuitivt og ekspressivt maleri end impressionisternes.



Spirituel oplevelse

Det føles, som om Torben Kaas overskrider naturalismen især i lys/skygge-virkningerne. Lyset synes magisk, og når han lader en skakt af hvide og lyseblå toner stråle ned over den mørke jord og den faste materie, er virkningen som i en skabelsesberetning: det guddommelige skær, der opløser Kaos på den første dag.

Man kan kalde denne oplevelse spirituel, religiøs, magisk eller, hvad man nu vil. Hovedsagen er, at vi alle har haft den: betragtende en specielt pragtfuld solnedgang, et bestemt lysskær hvilende over landskabet eller solens gule stråler, der pludselig bryder igennem uvejrsskyerne. Selv for en højteknologisk sjæl i det 21. århundrede er sådanne oplevelser stadig bjergtagende.



Universelle malerier

Det gør derfor heller ikke så meget, at vi ikke præcist kan identificere Torben Kaas´ geografiske udgangspunkt. Det kan være alle steder, selvom man nok aner, at vi er på den nordlige halvkugle og, farverne taget i betragtning, i det Skandinavien, vi deler som levested med kunstneren. Pointen er bare, at dette er universelle malerier med universelle referencer.

Når man ser på Torben Kaas´ malerier, genoplever man de magiske øjeblikke, man selv har haft i naturen og landskabet. Man digter med, man husker, og man glædes


Ud over maleriet spiller jeg kontrabas i forskellige sammenhænge. JazzTour - Hot Club Gypsy - Side By Side. Fortrinsvis jazz standards og gypsy jazz. Og har i øvrigt været aktiv musiker det meste af mit liv. Følg med på min YouTube kanal : https://www.youtube.com/@torbenkaas








TorbenKaas ( B. 1960 )

Mail: torbenkaas@torbenkaas.dk

Web: torbenkaas.dk

Facebook- Torben Kaas - Kunst

Instagram- torben.kaas.art


I pained my first paintings in the summer of 1990, where I together with three friends started the art group KARLA in Næstved. We were all unemployed and would get together in the morning to study art books, try various techniques, paint, and drink a lot of coffee at the local cafe.

The following three years we were completely focused on painting and I exhibited my art at different art organisations, banks, and public offices and restaurants. In 1991 I spent three months at an art school in Holbæk with focused teaching in both techniques and art history, where I leant about Pierre Beskow among others. In this period, I drew great inspiration from the Danish painters Oluf Høst and Per Kirkeby.


In 1995, I moved to Copenhagen and became acquainted with Kurt Trampedach through the movie “Manden på Bjerget”, which elucidates his artist life in the French Pyrenees. This became the start of three years with very spiritual and abstract paintings, where I discovered the power of intuitive energies in meditative seances.

In the late 1990s I moved to the countryside and put painting to the side to focus on songwriting, music, and concerts. The following years, I released a number of albums in different genres. Although, I still exhibited my art work.


In 2018, painting again became my primary focus and I painted a number of paintings with motifs from Bisserup. The paintings were exhibited and sold in galleries around the country. The motifs were naturalistic and the colour palette consisted of strong earth colours. The light was in focus. The light which I saw and experienced at the meadow by the beach in Bisserup in the morning and evening. The theme was beach houses, houses and farms in and around the town.

The paintings were a great success and received good reviews, in particular from Tom Jørgensen, an art critic and editor at Denmark’s leading art paper. The paintings were even included in his book “101 Kunstnere 2022/23”.

After a while, the houses became more and more abstract, culminating in the autumn of 2022 with the current spiritual expression.


...........................................................................


I exclusively paint oil on canvas, where I use a painting spatula and brush.

Figures and people appear in my painting and describe concrete themes. Colour and light gives the paintings an extra dimension in the story.

I am back in an intuitive process where I again use music and smells to bring forward the motifs. I am currently in an archetypical, spiritual reality where I make connections to ancient cultures or future cultures. Time is in disintegration.


The goal with my painting is to allow us to remember our universal heritage, in which we despite cultural and social circumstances share the same basal human needs and wish for love and security. A heritage in which we realise that we are a part of a world where seeking spirituality and insight always has been a driving force. And which still can give us meaning and perspective.

Kontakt